Новини

24.02.2025
574

Центр інформаційних технологій УжНУ: його робота та запровадження ІСУ

Центр інформаційних технологій УжНУ: його робота та запровадження ІСУ

Центр інформаційних технологій (ЦІТ) був заснований ще у 2015 році на базі реорганізованого навчально-наукового інституту інформаційно-комунікаційних технологій (ННІ ІКТ). Його покликання –  дослідження, розвиток та впровадження інформаційних технологій (ІТ) у ДВНЗ «Ужгородський національний університет».  

Центр складається з кількох відділів, які забезпечують швидку, а головне якісну роботу всієї ІТ-системи нашого закладу вищої освіти. А працівники та студенти вишу майже щодня контактують з фахівцями ЦІТу, адже облікові записи, системи електронного навчання, мережі –  все потребує підтримки. 

Про роботу центру та впровадження інтегрованої інформаційної системи “Інформаційна система УжНУ” (ІСУ) нам розповіла очільниця ЦІТ Христина Мишковська.

Як зараз функціонує центр інформаційних технологій?

- Структуру центру складають відділи інноваційних та веб-технологій, електронного навчання, технічних засобів навчання, комунікаційних технологій та лабораторія мультимедійних технологій. Кожен з них відповідає за певний напрям діяльності – від підтримки програмного забезпечення до встановлення та оптимізації мережевої інфраструктури. Створення корпоративних облікових записів – це постійний процес, тому що контингент працівників та  здобувачів освіти динамічно змінюється. Важливим напрямом роботи є підтримка щодо функціонування платформи Moodle та інших ресурсів для електронного навчання, які потребують постійного оновлення курсів і координації з відповідальними на факультетах для їх якісного наповнення. 

Фактично, робота ЦІТ – це безперервний процес. Технології постійно розвиваються – з’являються нові версії програмного забезпечення, розширюється функціонал онлайн сервісів, відповідно виникає потреба в оновленні наявного обладнання – тому ми повинні регулярно оновлювати й удосконалювати відповідні елементи й засоби. 

З останніх нововведень центру хочемо виокремити «Інформаційну систему УжНУ» (ІСУ). Це комплекс програмного забезпечення, який створений для покращення ефективності роботи університету, а також для підвищення якості, прискорення та спрощення роботи його працівників. Система має на меті покращити внутрішнє забезпечення якості освіти, посприяти прозорості освітнього процесу, збільшити інтенсивність роботи науково-педагогічного персоналу, створити зв’язок між студентами, викладачами та адміністрацією, відобразити навчальні досягнення кожного студента та контролювати виконання обов’язків усіма учасниками освітнього процесу.

У першому семестрі 24/25 н.р. систему запровадили на 14 факультетах. Працівниками деканатів були сформовані групи і перевірені актуальні навчальні плани. Таким чином протягом вказаного академічного терміну за допомогою ІСУ було опрацьовано близько 12000 відомостей. До електронних відомостей отримало доступ близько 600 викладачів.

Завдяки ІСУ цьогоріч магістри 4-х факультетів вперше отримали додатки європейського зразка, які були згенеровані системою (239 додатків із 1163, що становить більше 20%).

Більше про розробку, впровадження та переваги дізнаємося у розмові з керівницею центру інформаційних технологій.

Як зародилася ідея впровадження ІСУ і як відбувалася її реалізація?

-  Ідея з’явилася більше як 10 років тому. Вже тоді ми розуміли потребу в автоматизації освітніх процесів через однотипність роботи та повторюваність з певною періодичністю.

Спочатку ми обдумовували розробку власної системи, але тоді не були впевнені, чи взагалі готові до такого масштабу роботи. З часом почали розглядати подібні системи, створені іншими вишами, компаніями чи інститутами. Досліджували, оцінювали, тестували та розглядали нові пропозиції. Інтегрувати систему відразу у всі сфери діяльності, яких у нас немало, було не так просто. Тому ми все ж схилялися до розробки власного продукту. 

Незабаром колеги, які зараз є аспірантами, викладачами, та навіть студентами факультету математики та цифрових технологій, почали цю розробку та надалі апробацію на базі їхнього факультету. І вже останній рік, після виходу з декретної відпустки, я взяла на себе адміністрування й організацію впровадження інформаційної системи на рівні всього університету. 

Хотілося б відмітити всіх, хто причетний до розробки ІСУ: Олександр Корник, Олександр Бурмей, Іван Корник, Володимир Коворданій, Антон Федорішко, Михайло Лижечко. Це чудова команда, з якою надзвичайно приємно працювати!

Під час розробки та інтеграції було чимало викликів. В першу чергу, це об'єми нашого університету – велика кількість працівників та здобувачів. 

Адаптація до будь-яких нововведень – це складний процес, що вимагає навчання працівників і поступового звикання до нових факторів. Процес переходу на електронний формат обліку успішності ми намагаємося робити м’яким, без примусу. У разі, якщо викладач не готовий працювати онлайн, він може отримати паперову відомість, яка вже згенерована за допомогою ІСУ, і пізніше відповідальний працівник допоможе їм перенести ці оцінки в систему. Також просимо працівників факультетів перед початком навчального року вивірити навчальні плани, які завантажені в систему, та сформувати актуальні академічні групи. На основі цих даних генеруються всі відомості обліку успішності.

Наразі в І семестрі 2024/2025 році більша частина факультетів працювала з ІСУ. Дуже приємно чути відгуки від користувачів, що це для них зручно. Адже це насправді так!

Система дозволяє переглядати оцінки в будь-який час і з будь-якого пристрою. Викладач бачить поточні рейтингові бали студентів без перемикань, що мінімізує помилки та виключає випадкове заниження оцінок, оскільки це просто неможливо – програма не дозволить. Після виставлення балів у систему можна одразу видрукувати відомість з усіма розрахунками. 

Які є плани щодо покращення ІСУ в майбутньому?

- Планів насправді дуже багато, зокрема доповнення кабінету викладача, розробка кабінету студента, реалізація вибору дисциплін.

У перспективі, окрім згаданих кабінетів, є дуже багато можливостей. Архітектура системи дозволяє розширювати та масштабувати її функціонал.

Ми намагаємось оперативно реагувати на запити працівників, доповнювати та вдосконалювати систему, щоб вона ставала кращою та зручнішою для користувачів.

Система вже апробується на факультетах, які відгуки?

- Як я вже зазначала, цьогоріч 14 факультетів почали активну роботу в системі. Особливо хочу звернути увагу на те, що цього року чотири факультети видали додатки до дипломів європейського зразка через нашу систему. Ми отримали від них позитивні відгуки. Чому? Тому що вся робота в них розділилась на певні, незалежні один від одного, етапи. Тобто вони внесли інформацію про освітні програми, попрацювали з поточними відомостями успішності, внесли оцінки за попередній рік навчання. Далі всі ці дані зібралася для них в один документ у відповідному форматі. Зручно, чи не так? І це лише початок, адже за автоматизацією робочих процесів – майбутнє, і не тільки освіти, а й інших галузей.



Валерія Мельник,

Інформаційно-видавничий центр

 

Категорії: