Освіта для відбудови України та євроінтеграції: філологічний факультет
Філологічний факультет був заснований одночасно з Ужгородським національним університетом у 1945 році. Він здійснює підготовку провідних фахівців за десятьма спеціалізаціями і трьома спеціальностями. Це - філологія, середня освіта та журналістика. Детальніше про освітню діяльність факультету розповідає його декан, доктор наук із соціальних комунікацій, професор Юрій Михайлович Бідзіля.
Які новації у навчанні на факультеті впроваджено упродовж останнього року?
Філологічний факультет завжди дбав, дбає і буде дбати про впровадження інновацій у навчальному процесі та в науковій роботі. Наш колектив робить акцент одночасно на опануванні ґрунтовної науково-теоретичної бази і виробленні конкретних фахових якостей, спрямованих на практичну підготовку студента.
Система сучасної освіти має на меті підготувати фахівця, який добре розуміється на своїй справі й одночасно є гнучким до вимог сучасності. Оскільки факультет готує практиків у дуже різних сферах, зокрема середньої, фахової передвищої, вищої освіти, перекладацької, літературно-творчої, документознавчої, медійної, рекламної діяльності, то нашим завданням стало максимально репрезентувати здобувачам можливості такого потенціалу працевлаштування. Для цього доброю традицією стали відкриті лекції та неформальні зустрічі з відомими науковцями, письменниками, педагогами, журналістами, піарниками, культурними діячами.
У тісній співпраці із закордонними колегами та нашим відділом міжнародних зв’язків суттєво зросли можливості інтернаціональної академічної мобільності, як для викладачів, так і студентів. Лише в цьому календарному році в рамках академічної мобільності та міжнародної співпраці викладачі та студенти філологічного факультету побували у закладах вищої освіти Праги, Трнави, Братислави, Кошиць, Пряшева, Банської Бистриці, Ніредьгази, Сегеда, Загреба, Бухареста, Сату-Маре, Центрального Ланкаширу, Познані тощо. Одночасно впроваджуємо інновації у форми контролю знань та умінь студентів. Так, модульні контрольні роботи містять не лише теоретичні питання й тестові завдання на перевірку знань, але вибудувані так, щоб виявити практичні навички студента. Із багатьох навчальних дисциплін підсумковим контролем для студентів є творчі проєкти, виготовлення газет, журналів, радіо- та телепрограм із перевіркою умінь якісно презентувати результат своєї роботи. Науково-педагогічний склад факультету постійно й ретельно стежить за новими тенденціями в своїй галузі та дослухається до думок студентів щодо їхніх фахових потреб. Тому серед вибіркових дисциплін з’явилися такі курси: «Блогінг», «Майстерність ділової комунікації», «SMM: специфiка ведення бренд-акаунтiвта lifestyle блогiв у соцмережах», «Маркетинговi кампанії, storytelling, SMM-дизайн», «Прогрів холодної та теплої аудиторії», «Відеозйомка та монтажні програми», «Маніпуляції в спілкуванні», «Мистецтво публічного виступу», «Словацька мова», «Чеська мова», «Маніпулятивні інформаційні технології», «Цифрова та медіаграмотність», «Основи графічного дизайну», «Лінгвістична експертиза писемного мовлення», «Актуальні питання гендерної лінгвістики», «Цифрові технології в професійній діяльності вчителя української мови і літератури», «Кіносценарій як літературна творчість» та багато інших. У перспективі на факультеті планується розробка платформи з вивчення української мови, мобільного додатку з медіаграмотності, створення школи журналістів для підлітків, майстерні поетичного слова для тих, хто пише вірші, тощо.
Де працевлаштовуються Ваші випускники?
Мабуть, слід почати з того, що мало який факультет в Україні може похвалитися такою кількістю лауреатів Національної премії ім. Тараса Шевченка серед своїх випускників, як філологічний факультет Ужгородського національного університету, такою кількістю талановитих письменників, поетів, перекладачів, літературних критиків та журналістів. Звичайно, що письменник і поет – це перш за все втілення духу і думки народу, його національної ідентичності. Але, як бачимо в умовах російської повномасштабної агресії, цей складник має неабияке значення для збереження і розбудови держави. Не менш важливими серед випускників є ті, хто працюють педагогами в різних закладах вищої освіти, навчаючи та виховуючи наше майбутнє. І тут теж варто відзначити, що вчителі-випускники філологічного факультету УжНУ неодноразово ставали переможцями Всеукраїнського конкурсу «Учитель року». Наші колишні студенти підготували сотні учнів краю, які ставали переможцями та призерами різноманітних національних конкурсів з української мови і літератури. Випускників-філологів охоче беруть працівниками різноманітних департаментів та відділів документообігу, інформаційної діяльності в державні установи. Наші колишні студенти активно реалізовують себе в якості перекладачів зі словацької, чеської та польської мови, зокрема багато хто з них працює синхронними перекладачами або обіймає посаду перекладача в державних дипломатичних та зовнішньоекономічних установах, комерційних структурах, на митниці, в бюро перекладів тощо. Частина словакістів та богемістів працюють вчителями у школах, позаяк останнім часом в школах України спостерігається великий попит саме на вивчення словацької та чеської як другої іноземної мови після англійської.
Якщо глянути на медіапростір Закарпаття, то його обличчями є якраз випускники відділення журналістики. Деякі з випускників цього відділення віднайшли себе у сфері реклами та PR, дехто створив достатньо успішний власний медіабізнес. До речі, наші випускники працевлаштовуються не тільки на Закарпатті, а і в багатьох інших регіонах нашої держави та за кордоном. Багатьом українцям, мабуть, добре відомі обличчя тележурналістів загальнонаціональних каналів – Інни Москвіної (Бонченко), випускниці українського відділення, Мар’яни Улиганець, Катерини Бессарабової, Айни Бадалової, Даніїла Самсонова та інших випускників відділення журналістики. Олександра Борисова знайшла себе в рекламній та PR-діяльності й працює в Об’єднаних Арабських Еміратах, Руслан Скоблей – журналістом у Польщі, Ганна Тарканій – у медіагалузі в США.
Підсумовуючи, скажу таке: якщо студенту брати максимально від того, що дають викладачі у процесі навчання, працювати над собою, постійно самовдосконалюватися і виробити власну траєкторію професійного зростання, то проблем із працевлаштуванням не виникне. А викладацький склад філологічного факультету за своїм науково-педагогічним потенціалом та цільовими установками готовий надати максимально якісні освітні послуги тим, хто хоче здобути перспективну і престижну спеціальність. У різні часи було і буде розбіжне й неоднорідне ставлення до учителів-словесників, філологів, письменників, журналістів, перекладачів, але те, що жодне суспільство не може обійтися без цих професій – це істина дуже давня, й не я її придумав! Тому переконаний, що ті, хто вступлять на спеціальності, освітні програми нашого факультету, не тільки не пожалкують, а зуміють максимально повно зреалізувати себе, втілити свої мрії та плани, а згодом і долучаться до подальшого інтелектуального просування нашої країни попри всі труднощі й негаразди.
Спеціальності, за якими у 2024-2025 навчальному році оголошено набір на філологічний факультет :
Спеціальності (освітні програми) освітнього ступеня «Бакалавр»:
Спеціальність 014 Середня освіта:
Спеціалізації (освітні програми):
- Українська мова і література. Зарубіжна література;
- Українська мова і література. Англійська мова і література;
Спеціальність 035 Філологія:
Спеціалізації (освітні програми):
- Українська мова та література. Літературна творчість. Документознавство та інформаційна діяльність;
- Словацька мова та література;
- Чеська мова та література;
- Польська мова та література. Зарубіжна література.
Спеціальність 061 Журналістика:
Спеціалізації:
- Журналістика;
- Міжнародна журналістика;
- Реклама і зв’язки з громадськістю.
Спеціальності (освітні програми) освітнього ступеня «Магістр»:
- 014 Середня освіта (Українська мова і література; Українська мова і література. Англійська мова і література)
- 035 Філологія (Українська мова і література; Словацька мова та література; Чеська мова та література)
- 061 Журналістика
Валерія Мельник, Інформаційно-видавничий центр