Факультет здоров’я та фізичного виховання: підготовка фахівців у сфері громадського здоров’я та охорони здоров’я
7 квітня відзначають Всесвітній день здоров’я, і сьогодні його значення особливо актуальне. За останні п’ять років такі чинники як пандемія COVID-19 та війна, значно вплинули на цей фактор у глобальному контексті. Тож зараз потреба в кваліфікованих фахівцях у галузях охорони та громадського здоров’я стрімко зростає.
В ДВНЗ «Ужгородський національний університет» підготовку спеціалістів із зазначених сфер здійснюють на факультеті здоров’я та фізичного виховання, зокрема на кафедрах фізичної терапії, реабілітації, спеціальної та інклюзивної освіти, а також наук про здоров’я.
Детальніше про освітній процес та перспективи працевлаштування дізнаємося у розмові з деканом факультету канд. пед. наук, доцентом Едуардом Сивохопом, завідувачем кафедри фізичної терапії, реабілітації, спеціальної та інклюзивної освіти канд. наук з фіз. виховання та спорту, доцентом Ярославом Філаком та професоркою кафедри наук про здоров’я д-р мед. наук Валерією Брич.
- Едуарде Миколайовичу, які основні напрями підготовки пропонує факультет?
- Факультет здоров’я та фізичного виховання пропонує комплексну підготовку фахівців, які зможуть працювати в різних сферах, пов'язаних зі здоров'ям, реабілітацією, освітою, психологією та спортом. На рівні бакалаврату студенти отримують фундаментальні знання та практичні навички, необхідні для роботи за такими напрямками:
- підготовка у сфері фізичної терапії спрямована на формування фахівців, здатних ефективно відновлювати та підтримувати здоров'я людей з різними фізичними обмеженнями;
- у напрямку спеціальної освіти основна увага приділяється підготовці педагогів, які зможуть працювати з дітьми та дорослими, що мають особливі освітні потреби, забезпечуючи їм необхідну підтримку та розвиток;
- клінічна психологія зосереджена на підготовці фахівців, які володіють знаннями та навичками для проведення діагностики та надання психологічної допомоги людям з різними психічними розладами;
- напрям фізичної культури і спорту готує майбутніх тренерів та фахівців, які зможуть працювати у сфері фізичного виховання та спорту, сприяючи розвитку спорту;
- напрям середня освіта (фізична культура) націлений на підготовку вчителів фізичної культури, які зможуть ефективно викладати у закладах загальної середньої освіти, формуючи у дітей та молоді навички здорового способу життя.
На рівні магістратури студенти мають можливість поглибити свої знання та спеціалізуватися в обраній сфері, готуючись до більш складної професійної діяльності. Наразі доступні такі спеціальності: фізична терапія та реабілітація, спеціальна освіта, фізична культура і спорт, середня освіта (фізична культура) та громадське здоров'я.Також на факультеті проводиться підготовка фахівців за спеціальністю «Громадське здоров'я» за третім освітньо-науковим рівнем вищої освіти.
- Як факультет розвивається та які можливості він надає студентам?
- Факультет здоров’я та фізичного виховання активно розвивається, адаптуючись до сучасних вимог ринку праці та потреб суспільства. Він надає студентам широкий спектр можливостей для всебічного розвитку та успішної кар'єри у вибраній сфері діяльності. На факультеті активно впроваджуються сучасні методики та технології, що дозволяє здобувачам фаху отримувати актуальні знання та практичні навички. Майбутні фахівці мають можливість проходити практику в провідних медичних та реабілітаційних центрах, закладах освіти, у спортивних організаціях і психологічних центрах, що сприяє їхньому професійному зростанню.
Ми тісно співпрацюємо з міжнародними організаціями, що відкриває студентам можливості для участі у програмах обміну та стажуваннях за кордоном, вони також можуть долучатися до наукових проєктів та публікувати результати своїх досліджень.
- Які перспективи працевлаштування?
- УжНУ створює сприятливі умови для навчання, наукової діяльності та професійного зростання студентів. Випускники факультету здоров’я та фізичного виховання мають перспективи працевлаштування в різних галузях, залежно від обраної спеціальності.Широкі можливості для професійної реалізації мають вихованці спеціальності «Фізична терапія та реабілітація». Вони можуть працювати в реабілітаційних центрах, лікарнях, санаторіях, спортивних клубах, приватних клініках, а також займатися приватною практикою. Робота таких фахівців стає особливо актуальною для відновлення поранених військових, що веде до збільшення попиту на ці професії.
Успішно реалізують себе в умовах активного розвитку інклюзивної освіти випускники галузі знань «Спеціальна освіта». Вони можуть здійснювати професійну діяльність у спеціальних школах, інклюзивних освітніх закладах, реабілітаційних центрах, а також надавати послуги з індивідуального супроводу дітей з особливими потребами. Враховуючи висхідний попит на фахівців у цій галузі, їхня професія є надзвичайно актуальною.
В умовах війни зростає потреба у кваліфікованих кадрах, які надають психологічну допомогу. Випускники програми «Клінічна психологія» успішно працюють у лікарнях, психологічних центрах, реабілітаційних установах і ведуть приватну практику. Спеціалісти з дипломом «Фізична культура і спорт» реалізують себе як тренери, інструктори, працівники спортивних клубів, фітнес-центрів, федерацій, а також організатори спортивних заходів. Вихідці спеціальності «Середня освіта (фізична культура)» працюють учителями фізичної культури у школах, гімназіях, ліцеях, викладачами у вишах, коледжах та ПТУ.
Зростає й попит на фахівців, здатних працювати в міжнародних організаціях у сфері охорони здоров’я. Випускники спеціальності «Громадське здоров’я» працюють у державних медичних установах, НДІ, громадських організаціях, а також займаються аналітичною й консультативною діяльністю.
Кафедра фізичної терапії, реабілітації, спеціальної та інклюзивної освіти готує висококваліфікованих спеціалістів за спеціальностями І7 (227) «Терапія та реабілітація» та А 6 (016) «Спеціальна освіта». Зазначені фахи вимагають ґрунтовних практичних навичок та знань, більше про їх підготовку розповів завідувач кафедри Ярослав Філак.
- Як навчають майбутніх фахівців із фізичної терапії та реабілітації?
- Фізична терапія — це послуги, які надають фізичні терапевти особам і населенню загалом з метою розвитку, збереження та відновлення максимальної рухової і функціональної спроможності людини впродовж усього життя. А також поєднання фізичних вправ і природних чинників із метою профілактики, реабілітації та всебічного відновлення функціонального стану організму пацієнта.
Серед спеціальностей у галузі знань «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення» ця є однією з найбільш доступних за термінами здобуття освіти, тому що студенти за 3 роки 10 місяців закінчують навчання на бакалавраті і вже можуть працювати асистентами фізичного терапевта, з подальшою можливістю вступу до магістратури. Зазначу, що випускники «Терапії та реабілітації» проводять діагностику та реабілітацію пацієнтів, а також займаються відновленням рухових функцій і навичок самообслуговування після хвороб і травм.
Навчальний план, який пропонує наша кафедра, складається в основному з таких дисциплін: анатомія людини, вступ до спеціальності, основи фізичної терапії, основи ерготерапії, фізіологія людини, а також фізична терапія при захворюваннях і травмах опорно-рухового апарату, неврологічних захворюваннях, хворобах серцево-судинної та дихальної систем, методи дослідження та науково–дослідна робота у фізичній терапії, лікувальний масаж при різних захворюваннях, фізична терапія постраждалих внаслідок воєнних дій та багато інших фахових дисциплін. Крім того, в освітньому процесі особлива увага приділяється безпосередньо практичній частині. Майбутні спеціалісти набувають професійних навичок у спеціально обладнаних тренінгових центрах (із тренажерами та манекенами) і масажних кабінетах, а також у закладах охорони здоров’я, реабілітаційних центрах. Таким чином студенти вчаться правильно підбирати методи фізичної терапії для пацієнтів із порушеннями опорно-рухового апарату, серцево-судинної та дихальної систем, а також при захворюваннях нервової системи.
На факультеті є кабінети, спортивні зали, прилади, користуємося також обладнанням інших підрозділів університету, крім цього, працюємо у лікарнях, зокрема реабілітаційних установах, де нашим студентам надають умови для практичного опанування спеціальності. В освітньому процесі беруть участь досвідчені фахівці, кандидати та доктори наук.
Усі викладачі проходять підвищення кваліфікації, ведуть наукову роботу, у їх арсеналі публікації у наукометричних базах як на теренах України, так і за її межами, у фахових журналах, також вони мають патенти, готують методичні посібники і є авторами підручників.
- Чи запрошують практиків або якісь інші заходи неформальної освіти?
- Проводимо зустрічі з чинними фахівцями, де студенти знайомляться з роботою фізичних терапевтів на базах практик, а для молодших курсів організовуємо екскурсії в заклади охорони здоров’я, реабілітаційні центри, санаторії, центр протезування тощо. Часто перед здобувачами виступають люди, які є прикладом боротьби за здоров’я і працездатності: воїни ЗСУ, спортсмени-учасники Паралімпійських ігор та Ігор нескорених, активісти ветеранських організацій.
Студенти беруть активну участь у студентських наукових конференціях як в Ужгородському національному університеті, так і за його межами. Зокрема, цього року на початку березня їздили до Словацької республіки, де здобули призові місця.
Крім того, в Ужгородському національному університеті відбуваються заходи, спрямовані на обмін досвідом з іноземними навчальними установами, до прикладу:
• 6-7 листопада 2023 року організація TENENET (Словаччина) разом з УжНУ провела семінар із соціальної роботи та спеціальної педагогіки. Лектори: Andrea Markovičová, Nikoleta Luptáková.
• 8 грудня 2023 року професор Гарвардського університету Данієл Джорж Епстейн провів лекцію для студентів і викладачів УжНУ на тему міжнародних наукових зв’язків.
• 24 квітня 2024 року онлайн-семінар для студентів спеціальності «Терапія та реабілітація» провела Ганна Самусева, лікар санаторію «Граніт» (Словаччина), на тему методів фізичної реабілітації при захворюваннях бронхолегеневої системи.
- Де студенти проходять практику/перспективи працевлаштування?
- Переважно у лікарнях Ужгорода та області, зокрема у санаторіях і реабілітаційних центрах. Проте ми також надаємо можливість проходження практики за кордоном.
До прикладу, відповідно до угоди про навчально-клінічне стажування в кліматичному курорті «Граніт» с. Нова Полянка, м. Високі Татри (Словацька Республіка), за навчальний рік починаючи з 8 січня 2024 року пройшли стажування 24 студенти спеціальності І7 (227) терапія та реабілітація . Крім цього, Сніжанна Кинів (4 курс) з 4 лютого по 2 березня 2024 року отримувала практичний досвід по реабілітації в клініці м. Галле (Німеччина).
Кафедра наук про здоров’я здійснює підготовку фахівців за сучасними освітніми програмами, що відповідають актуальним потребам ринку праці. Навчальна частина спрямована на формування практичних навичок і професійних компетентностей для успішної реалізації в медичній, освітній, реабілітаційній та соціальній сферах. Детальніше розповіла професорка кафедри Валерія Брич.
- Яка специфіка навчання студентів на кафедрі?
- Кафедра наук про здоровʼя є випусковою для двох спеціальностей: «Громадське здоровʼя» (здобувачі другого та третього рівнів вищої освіти), та «Психологія» (здобувачі першого рівня за освітньою програмою «Клінічна психологія»).
Навряд є якась специфіка навчання студентів, проте точно основною метою підготовки здобувачів ми визначаємо формування в них компетентностей зі збереження і зміцнення здоровʼя населення — зокрема, ментального здоров’я окремих людей, якщо мова йде про «Клінічну психологію», що є особливо актуальним сьогодні. Звісно, підготовка таких фахівців вимагає новітніх підходів освітнього процесу для забезпечення формування у них не тільки змістовної теоретичної основи, а й практичних навичок з урахуванням сучасних наукових досягнень та реальної ситуації в Україні. Нашим викладачам доводиться швидко реагувати на виклики суспільства у сфері охорони здоровʼя та водночас бути гнучкими в забезпеченні якісного освітнього процесу.
- Які основні напрями досліджень розвиває кафедра?
- Враховуючи, що ми маємо одразу дві освітньо-наукові програми, то значну частку роботи кафедри займає дослідницька діяльність. Зокрема, наші магістранти та аспіранти разом зі своїми науковими керівниками та науково-педагогічними працівниками, реалізують власні дослідницькі роботи, проте в межах кафедральної теми «Медико-демографічна та санітарно-епідеміологічна ситуація в Закарпатській області як чинник формування регіональної системи громадського здоров’я». Це означає, що дослідники-початківці разом з керівниками можуть обрати будь-який напрямок дослідження, який дозволить виявити проблеми здоровʼя населення нашого регіону та обґрунтувати ефективні шляхи їх вирішення.
Ми намагаємося підтримувати більшість ідей наших здобувачів, тому маємо дослідницькі проєкти про різні компоненти здорового способу життя та якість життя, їхню залежність від детермінант здоровʼя, вплив війни на здоровʼя населення, соціально значимі інфекційні та неінфекційні захворювання. Але водночас важливим критерієм обрання напрямку дослідження є зацікавленість дослідника в певній тематиці, що наша кафедра всіляко підтримує.
Звісно, перші спроби досліджень мають і здобувачі першого рівня вищої освіти — наші майбутні клінічні психологи. Навіть маємо переможців конкурсів студентських наукових робіт. Вони справжні молодці!
Крім цього, кафедра активно розвиває студентську наукову діяльність, постійно шукаючи нові напрями для співпраці. Торік було налагоджено партнерство з Інститутом глобального здоров’я (Гейдельберг, Німеччина), підписано меморандум та розпочато спільну роботу, що відкриває нові можливості для наукових досліджень студентів і викладачів. Триває й співпраця з освітніми закладами Словаччини, де студенти вже кілька років поспіль представляють свої наукові напрацювання на конференціях.
- Що Ви можете сказати про неформальну освіту, як вона задіюється?
- У сучасних умовах доступна неймовірно широка мережа заходів неформальної освіти з питань збереження здоровʼя. До більшості ми намагаємося залучати наших студентів. Часто вони участь беруть у заходах неформальної освіти разом зі своїми викладачами, що демонструє бажання всіх поглиблювати і вдосконалювати свої навички. Крім цього, така практика сумісного навчання дозволяє сформувати кращий і більш ефективний рівень комунікації студент-викладач.
- Які перспективи працевлаштування після закінчення навчання?
- Стан здоровʼя нашого населення, на жаль, в сучасних умовах потребує покращення через значний спектр втручань. І якраз наші здобувачі, майбутні фахівці у сфері здоровʼя, клінічні психологи та фахівці з громадського здоровʼя, можуть стати основними субʼєктами надання послуг зі збереження та зміцнення як фізичного, так і ментального стану.
Працевлаштування клінічних психологів можливе в закладах охорони здоровʼя, освітніх закладах та у всіх установах, що надають психологічні послуги.
Фахівці з громадського здоров'я можуть працювати в центрах контролю та профілактики хвороб, медичних установах, а також у громадських організаціях, орієнтованих на промоцію здоровʼя.
Я вірю, що скоро настане той час, коли в кожній громаді буде свій фахівець з громадського здоровʼя, який допоможе організувати весь можливий спектр заходів зі збереження і підвищення рівня здоров’я населення, адже здорові люди — це найцінніше багатство країни.
День здоров’я – це ще один привід нагадати собі, як важливо дбати про свій добробут. Колектив факультету фізичного виховання та спорту від щирого вітає всіх, хто докладає зусиль для покращення свого фізичного та психічного стану і бажає всім міцного здоров’я!
Валерія Мельник,
Інформаційно-видавничий центр.