Новини

27.06.2022
1607

Юрій Остапець: «Професії, які можна здобути на ФСН, були, є і будуть потрібними для суспільств, що динамічно розвиваються»

Юрій Остапець: «Професії, які можна здобути на ФСН, були, є і будуть потрібними для суспільств, що динамічно розвиваються»

Продовжуємо інформаційний проєкт, який стартував напередодні вступної кампанії 2022. «Професії перемоги – абітурієнтам УжНУ» – це серія інтерв’ю з деканами факультетів Ужгородського національного університету, в яких керівники структурних підрозділів вишу діляться останніми новинами з життя факультетів та розмірковують про майбутнє після перемоги. Сьогодні пропонуємо вашій увазі бесіду з деканом факультету суспільних наук Юрієм Остапцем.

 

Як змінилося життя факультету в умовах війни?

Спочатку пандемія, а потім війна – це ті виклики, які долає факультет суспільних наук разом з університетом та українським соціумом загалом. Ворог, руйнуючи інфраструктуру українських міст, прагне позбавити молоде покоління українців можливості здобувати освіту. Тому сьогодні у перемогу є зосередження зусиль студентів та викладачів факультету на  навчанні (в тому числі й на практичній підготовці).

Формат життя на факультеті в умовах війни практично не змінився – це дистанційне навчання, причиною якого стала ще пандемія. Змінилися внутрішні характеристики цього життя.  війни був для кожного викладача і студента величезним психологічним стресом, а відтак не відразу наладився після початку російського вторгнення в Україну і навчальний процес. Повернулися студенти у «віртуальні» аудиторії лише після двотижневої паузи, наданої МОН України для навчальних закладів. Звичайно, що є такі студенти, які виїхали за кордон і бажають там продовжити навчання, але таких не багато. А оскільки більшість наших студентів із Закарпаття, то продовжити навчальний процес у онлайн-режимі було нескладно, оскільки маємо такий досвід в умовах пандемії.

На факультеті проведені чергові наукові конференції викладачів та студентів. За результатами студентської конференції підготовлено до друку 11 номер вісника наукової думки студентів факультету суспільних наук «Соціально-політичні студії». Рекомендовано до друку Науковий вісник УжНУ. Серія «Психологія» (Випуск № 3).

Викладачами факультету підготовлено до друку низку монографій (деякі уже видані): «Теоретико-методологічні підходи до вивчення суспільно-політичних інститутів і процесів» (за  заг. ред. Остапця Ю., Токаря М.), Ситнік П., Ситнік В., Дербак А. «Архітектоніка ідеології постсоціалістичного розвитку України», Вегеш М. «Августин Волошин – будівничий української державності за Карпатами» та інші.

      Професорсько-викладацький склад факультету суспільних наук долучився до проведення ІІ етапу всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук. Комісії з секцій «Теологія, релігієзнавство та історія релігії», «Соціологія», «Філософія», «Психологія» та «Педагогіка» брали участь у заочному оцінюванні дослідницьких робіт та науковій конференції, де були презентовані науково-дослідницькі роботи  учнів-членів МАН з різних куточків Закарпатської області.

Нині на факультеті завершилися державні іспити. Приємно, що усі випускники виконали навчальні плани, успішно захистили кваліфікаційні роботи, і незабаром ми зможемо надати дипломи бакалаврів із різних спеціальностей факультету 90 студентам, яких звичайно, що чекаємо на навчання у магістратурі.

Ще однією характеристикою навчального процесу в умовах війни є його поєднання з волонтерською роботою (збір коштів, необхідних товарів, їх розподіл та інше), допомогою переселенцям, участю в територіальній обороні.

Якими є особливості вступної кампанії для вашого факультету?

Деталі вступної кампанії оприлюднено на сайті УжНУ – Правила прийому до ДВНЗ «УжНУ» в 2022 році (нова редакція). Те, що стосується факультету суспільних наук анонсовано на сторінці факультету – Факультет суспільних наук запрошує на навчання у 2022 році.

Для вступу на спеціальності ОС «Бакалавр»: «Політологія», «Публічне управління та адміністрування», «Психологія» та «Соціологія» потрібно обов’язково складати мультипредметний тест. А на спеціальності «Дошкільна освіта», «Початкова освіта», «Філософія», «Соціальна робота» для навчання за кошти державного замовлення  потрібно також складати мультипредметний тест, а для навчання за кошти фізичних і юридичних осіб достатньо написати мотиваційний лист.

Для вступу до магістратур зі спеціальностей «Політологія», «Публічне управління та адміністрування», «Психологія», «Соціологія» потрібно скласти магістерський тест навчальної компетентності та фаховий іспит. Умови реєстрації вступників до магістратур університету – за цим лінком. Реєстрація триває з 27 червня до 18 липня.

Дещо по-іншому буде відбуватися зарахування на спеціальності магістратури з «Дошкільної освіти», «Початкової освіти», «Філософії» та «Соціальної роботи». В даному випадку здається фаховий іспит зі спеціальності (для тих, хто бажає вчитися за держаним замовленням), а для тих, хто виявить бажання вчитися на контрактній основі достатньо написання мотиваційного листа.

А ще на факультеті є чотири аспірантури зі спеціальностей «Політологія», «Публічне управління та адміністрування», «Педагогіка» та «Соціологія». Прийом документів до яких уже розпочався. А також можливе здобуття другої освіти за усіма магістерськими програмами факультету.

Спеціальності факультету:

Спеціальності ОС «Бакалавр»

Філософія, Початкова освіта, Дошкільна освіта, Політологія, Публічне управління та адміністрування, Психологія, Соціальна робота, Соціологія

Спеціальності ОС «Магістр»

Філософія, Початкова освіта, Дошкільна освіта, Освітні педагогічні науки, Політологія, Публічне управління та адміністрування (Державна служба), Психологія, Соціальна робота, Соціологія

Спеціальності аспірантури

Політологія, Публічне управління та адміністрування, Педагогіка, Соціологія

Спеціальності докторантури

Політологія

 

Чи долучаються студенти та викладачі факультету до волонтерської роботи, допомоги військовим, переселенцям?

Як уже відмічалось наші студенти та викладачі  приймають активну участь у волонтерській роботі, координуючи свої дії з Волонтаріатом УжНУ та іншими організаціями. З перших днів війни величезний пласт роботи здійснює керівник Карпатського фонду доц. Р. Жиленко. Фонд фінансово підтримав створення центру для дітей переселенців на базі УжНУ. Йдеться про проєкт «Дошкільний навчальний простір для внутрішньо-переміщених дітей», де педагоги-організатори/вихователі/психологи організовують навчально-виховну роботу з внутрішньо-переміщеними дітками віком 3-6 років.

У тісній співпраці з Волонтаріатом УжНУ Фонд постійно надає гуманітарну допомогу вимушеним переселенцям та військовим (закуплені бойлери для гуртожитків, медикаменти для поранених інше).

Психологічні консультації з переселенцями проводять викладачі кафедри психології. Так доц. В. Синишина постійно надає психологічну допомогу як волонтер  вимушеним переселенцям у центрі  допомоги  «Дельфін» та 4 гуртожитку, де вони проживають. 

Студентки кафедри соціології та соціальної роботи (Мар’яна Химинець, Ірина Пасєвич та інші) активно долучилися до волонтерської роботи в гуртожитках УжНУ з дітками переселенців. Студентка спеціальності «Психологія» Есень Даніела створила у селі власну волонтерську організацію. Активну участь у волонтерстві приймають й інші студенти факультету: Пилипчук Віктор, Волошенюк Яна, Попович Володимир, Вінтович Ірина, Акімов Денис, Муравйов Володимир, Петрик Сергій та багато інших.

І звичайно про тих, хто на передовій. До лав ЗСУ призвані студенти спеціальності «Психологія»: Сергій Дахно, Максим Тютюнник, Віталій Росінський.  З перших днів війни спочатку до територіальної оборони, а потім на фронт пішов наш завідувач кафедри соціології та соціальної роботи професор Ф. Шандор.

В умовах військових дій, маючи можливість він спілкується зі студентами, приймає участь у засіданнях вченої ради факультету, наукових конференціях, проводить засідання кафедри. Його фото  в окопі з блокнотом і ручкою уже обійшло увесь світ. А він з цього приводу сказав, що ми воюємо за освічену європейську націю.

 Які спеціальності вашого факультету будуть затребуваними після перемоги і чому?

Затребуваними звичайно будуть усі фахівці, яких ми готуємо на факультеті. Адже у нас є широкий спектр спеціальностей, які потребує кожне суспільство при динамічному стабільному розвитку, а тим більше у післявоєнний час. Відразу зазначу про спеціальності, які пов’язані з реабілітаційною допомогою – це психологи та соціальні працівники. Хто як не вони мають надавати допомогу тим, хто постраждав від широкомасштабної війни. Адже війна – це велике спільне горе українців. І навіть через 5-10 років вона залишиться у відлуннях психологічних травм громадян України. Тому, як і тепер, так і після нашої перемоги важливим буде надання професійної психологічної та соціальної допомоги військовим і цивільним для стабілізації травмованої війною психіки.

По новому будуть окреслені і завдання для випускників спеціальностей «Політологія», «Публічне управління та адміністрування», «Соціологія», «Філософія». Це майбутні управлінці, менеджери, фахівці, яких потребують як центральні органи влади так і місцеві адміністрації та територіальні громади.

В сучасних складних умовах наша держава протистоїть як відкритій збройній агресії, так і гібридним загрозам та інформаційним атакам, виявлення і протидія яким – це поле для діяльності фахівців з вищеназваною освітою. А реалізація євроінтеграційного курсу України вимагає модернізації державного управління, що створює попит на підготовку фахівців відповідного профілю. Відтак ми готуємо спеціалістів, які здатні розв’язувати складні задачі та практичні проблеми у сфері політичної діяльності, державного управління, регіонального розвитку, інформаційної безпеки та міжнародної політики. Саме ці фахівці відбудовуватимуть і розвиватимуть Україну після перемоги над агресором.

Відтак фахівці з названих спеціальностей мають широкий спектр можливостей вибору для професійної діяльності: від вчителя суспільствознавства, етики, викладача філософських, соціально-політичних дисциплін у вищих навчальних закладах до науковців, журналістів, аналітиків, експертів та управлінців.

Не можна буде обійтися і без фахівців спеціальностей «Дошкільна освіта» та «Початкова освіта». Вони є тими, хто буде продовжувати виховання патріотів України, починаючи з дитячого садочка і закінчуючи початковою школою. Всі ми бачимо, що збройний конфлікт показав недосконалість та незавершеність такого виховання. Саме тому МОН України прийняв «Концепцію національно-патріотичного виховання в системі освіти України» (Наказ МОН України від 06.06.2022 року), метою якої є становлення самодостатнього громадянина і патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу.

Хочу підкреслити, що наш колектив має надзвичайно потужний науково-педагогічний потенціал для досягнення вище окреслених завдань у процесі підготовки фахівців.

 

Підготував Ярослав Світлик

 

Категорії: