Студенти факультету історії та міжнародних відносин взяли активну участь у проведенні Міжнародного тижня медійної грамотності (21.10 – 26.10.2024 р.)
У сучасну цифрову епоху інформаційний простір стає безмежним, щодня з'являються мільйони новин, думок та ідей. Цей простір пропонує безліч нових можливостей, але водночас створює низку викликів, таких як дезінформація, маніпуляції та загрози кібербезпеці. У такому контексті питання медіаграмотності набуває особливої важливості.
З метою підвищення обізнаності студентів щодо цих питань у Міжнародний тиждень медіаграмотності (21.10 – 26.10.2024 р.) студенти факультету історії та міжнародних відносин спеціальності МВСКРС взяли активну участь в обговоренні цієї проблеми. Ключовими аспектами дискусії були: роль вільної преси в демократичному суспільстві, боротьба з дезінформацією, забезпечення безпеки в Інтернеті, а також відповідальність кожного користувача за інформацію, яку він споживає та поширює. Ми взяли інтерв’ю у студентів МВСКРС, щоб почути їхні думки щодо актуальних питань медіаграмотності та дізнатися, як вони оцінюють свою роль у сучасному інформаційному просторі. Пропонуємо вам ознайомитися з нашими запитаннями та відповідями студентів.
‒ Як ви вважаєте: чи підтримує вільна преса демократію?
Юрій Балєв розповів, як вільна преса сприяє функціонуванню демократії: «Безперечно так. Вільну пресу вважають «спостерігачем» за урядом та іншими політичними інституціями. Вона відіграє роль у виявленні неналежних практик, таких як корупція, зловживання владою та інші злочини, що сприяє прозорості та відповідальності». Студент наголосив: «Свобода слова — це основа демократії, а тому вільна преса є важливим її захисником».
‒ Чи всі ЗМІ, на вашу думку, упереджені?
«Не можна стверджувати, що всі ЗМІ упереджені. Існує багато різних ресурсів, які використовують медіа. Кожна людина має власний погляд на одну й ту ж саму річ і завжди буде мати. Важливо критично оцінювати інформацію, яку вони надають. Якщо так діяти, можна залишатися в незабрудненому інфопросторі», ‒ так Іван Барта висловив своє бачення на питання упередженості медіа.
‒ Як ви оцінюєте свою роль у медіаграмотності?
Дар’я Великоклад звернула увагу на те, що кожен із нас відіграє роль у медіаграмотності: «У медіаграмотності важливу роль відіграють як споживачі, так і творці інформації. Споживачі мають критично аналізувати контент, перевіряти джерела та уникати поширення фейкових новин. Водночас медіа та журналісти несуть відповідальність за достовірність і об’єктивність інформації, яку вони подають. Обидві сторони повинні усвідомлювати важливість правдивої інформації для створення здорового медіасередовища».
‒ Чи потрібно цитувати свої джерела?
«Цитувати свої джерела важливо. Це допомагає уникнути плагіату, надає належне оригінальним авторам і дозволяє аудиторії перевірити інформацію. Плагіат є однією з проблем у медіапросторі. І щоб цього уникнути, ми маємо цитувати і вказувати автора джерел», ‒ висловилась студентка Поліна Білоярцева.
‒ Чи можете ви ефективно створювати та ділитися інформацією?
Тетяна Леготай, студентка МВСКРС, поділилася своїми порадами щодо ефективної комунікації: «Ви можете ефективно створювати й поширювати інформацію, якщо врахуєте кілька ключових аспектів: знання своєї аудиторії, чіткість і простота подачі, використання достовірних джерел і логічна структура». Вона також наголосила на важливості різноманітних форматів і взаємодії з аудиторією, що є необхідним для успіху в сучасному інформаційному просторі.
‒ Чи відіграєте ви певну роль у забезпеченні безпеки в Інтернеті?
Звернула увагу на важливість кібергігієни Анна Кушіль: «Користувач відіграє головну роль у тому, щоб залишатися в безпеці під час використання Інтернету. Ми маємо вміти розпізнавати фейкові новини та уникати клікбейту, оскільки за підозрілими посиланнями можуть ховатися пастки. Тому потрібно бути обізнаним в понятті "кібергігієна", вміти розпізнавати фейкові новини і уникати клікбейту. Користувач відіграє головну роль у тому, щоб залишатися в безпеці при використанні інтернету, адже може фільтрувати інформацію, яку отримує, і людей, з якими спілкується на онлайн-ресурсах».
‒ Чи можете ви визначити надійні джерела ЗМІ?
«Так, ми можемо визначити надійні джерела ЗМІ, якщо дотримуватись кількох важливих кроків: спочатку слід оцінити джерело, перевіряючи авторитет автора та походження інформації; далі варто звернути увагу на професійність вмісту, перевіряючи точність тексту та зображень. Перевірка фактів і контексту є необхідною для підтвердження достовірності інформації, а також порівняння її з іншими надійними джерелами. Важливо також зрозуміти намір публікації: це освітній, розважальний чи переконливий контент», ‒ порадила студентка Присяжна Власта.
На завершення слід наголосити, що медіаграмотність ‒ це не просто набір навичок, а відповідальність кожного, хто взаємодіє з інформацією. Володіння навичками критичного аналізу медіа, здатність знаходити надійні джерела інформації, перевіряти факти та співвідносити дані з різних джерел є ключовими аспектами медіаграмотності. Сьогодні кожен з нас відіграє важливу роль у формуванні здорового інформаційного середовища, що є необхідним для розвитку демократичного суспільства.
Наталія ЗАМЛІНСЬКА, студ. 1 курсу спеціальності «Міжнародні відносини»