Ключові аспекти зеленої технологічної трансформації обговорювали на міжнародному воркшопі
6-7 травня, в Ужгородському національному університеті, в рамках проєкту Erasmus+ «Гендер, цифровізація, екологічність: забезпечення стабільного майбутнього для всіх у Європі» відбувся воркшоп на тему: «Характеристики зеленої технологічної трансформації відповідно до Європейського зеленого курсу». Міжнародний проєкт реалізовується спільно з партнерами з Університету агрономічних наук і ветеринарної медицини в Бухаресті (Румунія), Політехнічного університету м. Бухарест (Румунія), Автономного університету Барселони (Іспанія), Університету Порту (Португалія) та має на меті розробку навчальних курсів та програм, тематичні дослідження та фокус-семінари, створення чат-ботів, впровадження методів штучного інтелекту та гейміфікації як інструментів самоосвіти, а також організацію навчальних сесій, опираючись на структурні елементи Європейського зеленого курсу, з акцентом на циркулярну біоекономіку.
Воркшоп розпочався з вітальних слів оргкомітету, зокрема робочої групи проєкту - команди експертів факультету інформаційних технологій. Її представниками є доктор технічних наук, професор Мулеса Оксана Юріївна, декан факультету, доктор технічних наук, професор Повхан Ігор Федорович та кандидат технічних наук, доцент Мельник Олена Олексіївна. Серед запрошених гостей, першою з промовою виступила проректор з науково-педагогічної роботи, професор Лендьел Мирослава Олександрівна. «Перехід до зеленого курсу - це один із напрямів діяльності Європейського Союзу, його основний пріоритет. Зменшення шкідливих впливів на клімат є викликом перед сучасними країнами, тому Європейська комісія приділяє увагу проєктам, які на це спрямовані. Чудово, що спільнота науковців нашого університету поєднує це з іншим пріоритетом ЄС - цифровізацією. Цей проєкт залучає представників факультету інформаційних технологій, які тісно співпрацюють з бізнесом нашої області, органами влади та надзвичайно потужну команду іноземних партнерів» - зазначила проректорка. Мирослава Олександрівна переконана, що поєднання досвіду партнерів із бажанням УжНУ доєднатися до нових тенденцій приведе до хороших результатів. Цей воркшоп, організований нашим університетом, стане першою цеглинкою для подальших кроків до осучаснення освітнього процесу, враховуючи виклики ЄС та сучасного суспільства.
Керівниця відділу міжнародних зв’язків, доцент Свєженцева Оксана Іванівна у своєму вітальному слові підкреслила позитивну динаміку розвитку міжнародної співпраці та перспективи проєктної діяльності колективу факультету інформаційних технологій. Сьогодні проєкт «Гендер, цифровізація, екологічність: забезпечення стабільного майбутнього для всіх у Європі» один з шести міжнародних проєктів УжНУ, що здійснюються в рамках програми Erasmus+ та націлені на розвиток потенціалу вищої освіти. «Міжнародне партнерство сприяє вдосконаленню навчальних програм, запровадженню нових актуальних навчальних курсів, залучення інноваційних європейських практик» - зазначила Оксана Свєженцева.
Декан факультету інформаційних технологій, професор Повхан Ігор Федорович наголосив: «майже 60% ринку праці ІТ-фахівців в Закарпатській області забезпечує наш факультет. Ми плідно й результативно працюємо з колегами з інших країн: зі Словаччини, Чехії, Німеччини, маємо ефективні програми подвійних дипломів зі словацькими й польськими колегами. Ми раді брати участь у цьому міжнародному проєкті, адже перетин екології й інформаційних технологій є надзвичайно перспективним напрямом. Цікаво й те, що під час воркшопу виступатиме багато колег з інших університетів України — це дозволить поділитися ідеями та досвідом, побачити, що ми можемо зробити спільно».
Професор Мулеса Оксана Юріївна, як керівник робочої групи, визначила головні пріоритети міжнародного проєкту, також висловила вдячність та захоплення тим, що до воркшопу долучились колеги, представники провідних закладів вищої освіти з усієї України та закордону. «Впевнена, що наш воркшоп стане фундаментом для налагодження партнерських стосунків, і ми матимемо змогу спільно подавати та реалізовувати нові проєкти».
Модерувала захід доцент Мельник Олена Олексіївна. Відбувався воркшоп у змішаному форматі, англійською мовою, тож онлайн свої напрацювання мали нагоду представити науковці з університетів з різних куточків України та інших країн - Національного університету «Львівська політехніка», Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного технічного університету «Дніпровська політехніка», Харківського національного університету радіоелектроніки, Черкаського державного технологічного університету, Державного університету «Житомирська політехніка», Мукачівського державного університету, Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці II, Опольського університету (Польща), Словацького технічного університету в Братиславі (Словаччина) та інших.
Тематичними напрямами воркшопу стали стратегії зеленої технологічної трансформації, наукові дослідження та інновації в зелених технологіях, екологічна освіта та свідомість, зелені технології в ІТ індустрії, розробка програмного забезпечення для зелених технологій.
Кожен з цих напрямів був представлений різноманітними доповідями - говорили й про програми екологічної освіти в Ірландії, й про залучення місцевих активістів до екологічної боротьби, а також про екологію в медіа та соціальних мережах України й українські ініціативи, що прокладають шлях до зеленого майбутнього.
Також серед висвітлених ідей були: модернізація цивільних систем опалення та промислового охолодження, оптимізація енергоефективності в інформаційних технологіях, інноваційні рішення в ландшафтному плануванні міст для адаптації до зміни клімату, технології прогнозування погодних аномалій - це лише декілька з великої різноманітності тем, обговорених протягом воркшопу.
Проєкт «Гендер, цифровізація, екологічність: забезпечення стабільного майбутнього для всіх у Європі» розпочався нещодавно й триватиме до 2026 року, тож попереду ще багато подібних цікавих, інформативних заходів на як ніколи актуальні теми Європейського зеленого курсу й цифровізації.
Олександра Свєженцева,
студентка першого курсу спеціальності «Журналістика» та спеціальності «Інформаційні системи та технології»